امامزاده ابوالحسن (بخش سوم)

امامزاده ابوالحسن (بخش سوم و پایانی)

بناى بقعه امامزاده ابوالحسن

نزديك شهر رى ، قريه آبادى به نام «آب اندرمان » وجود دارد و توده مردم تهران ، خصوصا بانوان ، معتقدند گل و لاى آبى كه در دو گودال كوچك اين محلّ وجود دارد ، درمان بسيار نافع و مؤثّرى جهت بيماريهاى جلدى مانند كهير و سودا و غيره است .

 

اسم قريه هم تركيبى از همين معنا بوده ، مى رساند كه چنين خاصيتى از روزگاران دراز در آب دو گودال قريه مزبور سراغ داشته اند و همين امر موجب شده است كه قريه را به نام آب اندرمان بخوانند و بدين ترتيب سفارش ماندن ، اندر آب اين قريه بنمايند .

براى رفتن به قريه آب اندرمان ، راه اتومبيل رويى از جادّه آسفالته تهران به قم وجود دارد . و از قريه آب اندرمان ، آستانه حضرت عبدالعظيم عليه السلام با گنبد زرّين آن مخصوصا در ساعات بعد از ظهر و عصر منظره بسيار دلپسندى دارد . يكى از مصفّاترين و با روح ترين زيارتگاههاى اهالى تهران كه بقعه بسيار شيوا و زيبايى به نام امامزاده ابوالحسن باشد ، در اين قريه واقع شده است .

هيئت خارجى بقعه و گنبد آن خيلى شباهت به بقعه امامزاده عبداللّه عليه السلام دارد و در اين مورد نيز تصوّر مى رود معمار تعمير هر دو بنا يك نفر بوده است ، با اين اختلاف كه بقعه امامزاده عبداللّه آباد و داير و تعميرات زياد در آن به عمل آمده است ، ولى بقعه امامزاده ابوالحسن عليه السلام ساده تر ساخته شده است و غير از تعميراتى كه اخيرا در داخل حرم آن انجام گرفته ، مدّت مديدى است تعمير اساسى در آن نكرده اند و كاشيهاى گنبد آن احتياج كامل به تعمير دارد .

لانه لك لكى كه از ساليان دراز تاكنون در نوك گنبد آن قرار گرفته است ، گواه متروك ماندن گنبد فيروزه فام اين بقعه شيواست؛ امّا در عوض ، باغ و بستان اين بقعه مانند زمانهاى پيشين در كمال صفا و نزهت نگهدارى شده ، درختان نارون چترى و ارغوان و زبان گنجشك و غيره محوّطه اين زيارتگاه را بسيار فرحناك ساخته است .

مدخل بقعه از طرف شمال است و ايوانى شبيه ايوان امامزاده عبداللّه عليه السلام دارد كه دو

جرز آجرى ساده در طرفين آن واقع است . بر بالاى ديوار ايوان كتيبه اى مشتمل بر هشت بيت اشعار مرثيه به خطّ نستعليق گچ برى نموده اند كه بيت اوّل آن بدين قرار است:

گردون بسوخت زآتش غم جان فاطمه (يا اباعبداللّه )

شرمى نكرد از دل سوزان فاطمه (يا ابا عبداللّه )

ابيات ديگر دنباله همين شعر بوده ، بيت هشتم ـ كه آخرين شعر كتيبه باشد ـ به كلّى ريخته و محو گشته است .

از ايوان به رواقى مى روند و از رواق داخل حرم بسيار نظيف و دلبازى مى شوند كه وسعت زيادى دارد (قريب هشت متر طول و هشت متر عرض) . بر روى درى كه رواق را به حرم مربوط مى سازد ، اين كتبيه به خطّ ثلث بسيار شيوا به طور برجسته مرقوم گرديده است:

وقف هذا الباب على بقعة الشّريفة امامزاده ابوالحسن بن امام جعفر صادق عليه السلام خواجه گودرز بن خواجه جمشيد در زمان دولت سلطان عادل محمّد شاه غازى .

ضريح چوبى بسيار قشنگى كه حقيقتا در ساختن آن كمال استادى و ظرافت را به خرج داده اند ، به سبك معروف به خانه مربع خرّاطى دارد و خانه بنديهاى مربّع جبهه شمالى آن درشت تر از سه طرف ديگر است .

طول ضريح ، مختصرى كمتر از سه متر و عرض آن كمى بيش از دو متر و نيم مى باشد . بهترين ضريح چوبى دوره قاجاريّه در امامزاده هاى اطراف تهران همين ضريح است و مى توان گفت كه بعد از ضريح امامزاده اباذر ـ در خارج شهر قزوين ـ بهترين ضريح چوبى دوره قاجاريّه ، همين ضريح امامزاده ابوالحسن عليه السلام است . مرقد كاشى فيروزه رنگ جديد در وسط ضريح پديدار مى باشد .

بر روى يكى از زيارت نامه هاى نسب صاحب مرقد چنين ذكر شده است:

… السّلام عليك يا ابا الحسن يا علىّ بن حسين بن عيسى بن محمّد بن علىّ المدفون بالعُرَيْض بن جعفر الصادق .

از روى يادگاريهايى كه بر ضريح نوشته اند و بستهاى آن معلوم مى شود ضريح مزبور در زمان ناصرالدّين شاه ساخته شده است و پلاكى در بالاى در ورودى ضريح ديده مى شود كه مهدى نام در ۱۳۱۶ شمسى آن را مانند اثرى از نياز و حاجت مندى خود در آنجا نصب كرده است .

در نزديك ايوانِ بقعه ، مانند امامزاده عبداللّه عليه السلام آب انبارى است كه زوّار از آن استفاده كرده اند . بر روى بست آهنى زنجير در ورود به باغ بقعه از طرف خارج اين نوشته به خطّ ساده با اغلاطى كه عينا نقل مى نمايد خوانده مى شود:

وقف امامزاده ابوالحسن نمود حاجى حسن زنجيرساز . هر كس تمع كند ، به لعنت خدا و رسول گرفتار شود ۷۵۲۱ .

 

كلمه طمع با «ت» نوشته شده و سال تاريخ ۱۲۵۷ را نيز از راست به چپ نگاشته اند كه خالى از لطف نيست و اين سال تاريخ وارونه تنها تاريخى است كه در بقعه مزبور ديده مى شود . روزهاى جمعه و ايّام متبرّكه عدّه زيادى زوّار و مردم معتقد با زن و فرزند و كسان خود از صفا و سايه باغ و درختان اين بقعه استفاده مى كنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *